. Ferie, Ferie, Ferie, - fra 2000 til 2018

Kreta, Malia

Vi er blevet bidt af Kreta, nok mest mig, jeg har længe haft en drøm om at bosætte mig på Kreta, men max 30 - 40 km fra en lufthavn, men nej , vores børn og kommende børnebørn holder min kone tilbage, så det bliver nok ved drømmen, og dog' - måske, - hvem ved ? ?

Vores ferie startede 21-7-2000, Da vi ankom til lufthavnen var der 40 cr.

vi havde ca. 38 til 42 cr. de 14 dage vi var her, - det var varmt, men dejligt.

Her er bagsiden af Altis Hotel.

et lækkert pool område og en dejlig have.

Området her er noget helt for sig selv, vejen op til den gl. bydel, kaldte vi Jomfruanegade, fordi den er spækket med barer, diskoteker, fest og farver og masser af unge glade menneskere, jo der er gang i den.

Bag hovedgaden er den gl.bydel, hvilket er virkelig rå hygge, ingen suvinere butikker kun en masse små Tavernaer, den ene mere hygelig en den anden, og alle i den gamle stil og mange i de græske blå farver, og alle steder får du rigtig god græsk mad og vin.

Lej en bil, køb et godt vejkort "ikke turistkort" og kør en tur op i en stor dal i bjergområdet lige ud for Malia, det er helt fantastisk, der ligger mange små bjergbyer og bjergenes farvespil skifter ved hvert hårdnåle-sving, en fantastisk flot dal.

Chania, Agii Apostoli.

Rejseklubben Aprilsnar, blev vedtaget på vores årlige skovtur 2000.

Jørgen rejste sig op og sagde: Hør skal vi ikke ta' ud at rejse ! - og sådan blev det. vi satte hvert par 500 kr. ind på en konto, hver måned, - så var bunden lagt.

Året efter i Oktober, går klubbens første ferie til Kreta, men i den anden ende af øen, i Chania området, i en by 4-5 km uden for Chania:

Agii Apostoli

Her fandt vi Hotel Ammos,

med kun 33 værelser.

Hotellet blev moderniseret i 2008 og er måske blevet størere siden 2001.

Dengang var det et rigtigt hygeligt Hotel i ægte græsk stil, - måske er det nu, - blevet lidt for modernet, til mig.

Stranden taget lige uden for vores terrasse.

Over på halvøen er der en rigtig god Taverna, > Xenios Dias < med en pragtfuld udsigt.

Det skal lige siges at det er en rigtig dejlig strand, en god børne-strand hvor det ikke bliver meget pludseligt dybt.

Dalyan & Marmaris

Den lille Tyrkiske flodby Dalyan byder på en fantastisk natur, et historisk sus, helsebringende mudderbade og kulinariske lækkerier. Alt dette bliver krydret med en meget venlig og gæstfri befolkning!

Der er så grønt, så frodigt og så eksotisk, at sceneriet næsten er mere tropisk end Tyrkisk. Uden overdrivelse er Dalyan en unik, lille perle - helt anderledes end kystens øvrige turistbyer.

Den lille flodby ligger ved den 8 km lange Dalyan-flod - nær Köycegiz-søen og omgivet af høje bjerge. Floden snor sig langs byen og breder sig videre ud i en sivskov og i et vidtgrenet delta, førend den munder ud i Middelhavet. Lige dér, hvor floden løber ud i havet, ligger den 5 km lange, børnevenlige Izutuzu-strand, som er én af Tyrkiets bedste og flotteste sandstrande.

Hele området er et specielt lille eksotisk paradis, som ikke opleves andre steder på den tyrkiske kyst. Og netop på grund af sin smukke og enestående natur er Dalyan og omegn en fredet naturpark, og det nyder især de fredede havskildpadder, Caretta-Caretta, godt af.

Selv om lille, charmerende Dalyan er en rolig by, så har den et livligt centrum med restauranter og barer. Byens naturlige samlingspunkt er ved floden, hvor dolmusbådene ligger til. Langs flodbredden ligger caféer og restauranter, hvor du om aftenen kan nyde en middag med udsigt til de oplyste lykiske grave, der er indhugget i klippesiden på den anden side af floden.

Dalyans livlige handelsliv foregår på markedspladsen og i byens gader, bl.a. på den gennemgående Maras Cadeesi, der om aftenen omdannes til gågade. Husk også at lægge vejen forbi Dalyans lørdagsmarked og oplev alle dets eksotiske dufte, farver og lyde.

Tyrkiet - Marmaris 2005

Efter en lang bustur til Marmaris tog vi en taxa til hotel: Ozhan ca 1½ km fra centrum. Hotellet skriver 500 m. på deres hjemmeside , det passer ikke.

'

Hotellet har et pool område med bar, med høj disko dasko hele dagen.

'

Vi havde en lille kontrovers med værten, vi havde bestilt aircondition og box,

prisen var 60 euro, vi havde kun Tyrkisk lira, og vil betale med dem, prisen blev så 140 lira, jeg betalte,

'

ku' ikke lige regne den ud, men efter at ha' lommeregneren ibrug fandt jeg ud af at prisen blev ca ½ gange mere, tilbage til Hotelværten, jammen han var ikke et vekselkontor, var hans forsvar,

og pengene skal betales i euro, hvilket vi syntes var lidt mærkeligt.

'

Men vi fik pengene tilbage og vekslede inde i byen samme aften til en normal kurs.

Da vi kom hjem til hotellet kl 00:30 på vej op på værelset, kom hotelværten løbene efter os, han sku' ha' sine penge og det sku' være nu, jeg må indrømme vi blev lidt mærkelige, trode han virkelig at vi ville snyde ham, eller hvad fejler han.

'

Prisen blev 451 kr. hvor vi i Dalyan havde betalt 263 kr. for det samme.

Når vi nu er ved Dalyan, så en aften vi var på vej hjem, var der en der råbte nede langs havnen, vi vente os om, vel vidne at ikke var os der blev råbt efter,

'

- men nej der med fægtene arme kom vores gamle hotelvært fra Dalyan løbene, Hej-Hej vil i ikke med hen og ha en lille en, vi sider lige derover, -

jo tak - noget overrasket var vi, - så vi fik en sluder for en slader, en times tid. - men sjovt var det, at han ku' kende os, blandt de mange turister.

Bulgarien - Nessebar

Nessebar en perle i sorte havet.

i Bulgarien, - et sted der er værd at besøge, - den gamle bydel befinder sig på en lille ø, med en dæmning over til fastlandet, - ren idyl og hygge.

Der er så mange små stræder og smalle gader, så selv den sidste dag vi var der, ku' vi stadig finde steder, hvor vi ikke havde været før.

Byen er bygget på en lille ø, der ikke er større end 800 gange 300 meter.

I dag lever man mest af turisme, hvilket man godt kan forestille sig, når man er her.
Nessebar kræver lidt tid og opmærksomhed. Man må trisse lidt omkring i de trange gyder og besøge nogle af de gamle kirker og eventuelt slå sig ned med noget koldt at drikke ved ruinerne af basilikaen, før man begynder at få en ide om stedets personlighed.

Husene i Nessebar: Stueetagen blev bygget i sten mens overetagen blev bygget i træ, der delvis stikker ud over stenetagen. På den måde fik man mest mulig plads at bo på uden at gaderne blev for smalle.
Men Nessebars måske største attraktion er selve dens afslappede stemning. Her er noget mere roligt end det festglade Sunny Beach, som ligger et par kilometer nordpå.

En anden god ting ved Nessebar er, at det faktisk er en rigtig by, hvor de lokale både bor og handler.

Korfu / Albanien

Vores Hotel: Mayflower

på øen Korfu, i byen: Moraitika

'

Hvor vi havde bestilt 4 x 2 værelser, det viste sig at være 2 soveværelser, "hvilket var lidt surt". der var også et lille spisekøkken til 4 prs., men det var ellers et dejligt hotel, og stranden kan der ikke klages over, - måske var der lidt langt der ned.

Forsættelse af Chlomatiana

Bænken var ved siden af en lille butik, (den eneste i byen) på et lille torv, kort tid efter at vi havde sat os kom der en rigtig gammel ladvogn fra først i 50erne den larmede og osede, og så parkerede han den lige ud for hvor vi sad, vi kiggede på hinanden, hvad bilde han sig ind.

Han gik om bag den lille butik og 5 minutter efter kom han ud med butiksejeren, så han havde været inde at vække manden der sov til midag, for der var jo kunder til butikken.

Nu havde vi jo fået noget at drikke, men vi blev jo næsten nød til at gå ind og købe noget, når nu manden havde lukket butikken op kun for os, så det gjorde vi.

Det er sådan nogle oplevelser.

der gør det værd at rejse.

Albanien / Saranda

På en 2 dagstur til Albanien, boede vi på dette 5 stjernet Hotel Butrinti

I byen: Saranda

Efter indkvatering på hotellet køre vi til byen

Gjirokaster.

- Undervejs standser vi ved den smukke kilde, der kaldes

"Blue Eye Spring".

ca. 25 km. fra Saranda og 177 meter over havets overflade findes denne sjældende skønhed den berømte "Blue Eye", som er et geologisk fænomen.

Ingen ved hvor dyb den er. -
Dem der har forsøgte at nå bunden, har på grund af presset fra vandet kun formået at komme 45 meter ned i dybet.

Det har en vandføring på 6 kubikmeter vand i sekundet og en vandtemperatur på 13 grader celsius.

'

I Gjirokaster starter vi med en tre-retters frokost, der indgår i rejsens pris. - Derefter tilbringer vi cirka tre timer med at udforske byen, der ofte kaldes "museumsbyen" på grund af de snoede stræder og mange seværdigheder. Vi besøger blandt andet slottet og folkemuseet.

Hotellet det var helt vild luxus, og et morgenbord der slår alt.

Tyrkiet - Alanya

I 2008 blev vi inviteret ned til Tyrkiet Alanya hvor min kusine og hendes mand har en stor dejlig lejlighed, den ligger i udkanten af Alanya i Mahmutlar som er et ret stort område, med mange nye lejligheder mm.

Midt i Alanya ligger den gamle borg på toppen af et lille bjerg.

'

Platformen som ses her, blev brugt til at når de havde for mange Krigs-fanger, så blev de gennet derud, når der ikke ku' være flere blev de foreste mast ud over kanten, og faldt ned af en meget høj lodret klippeside, Når der ikke var flere fanger at sende derud, fik fangerne besked på at kæmpe mod hinanden, og kun den sidste fik lov at leve videre, og blev en fri mand.

Ret mig venligst hvis jeg husker forkert. !

Her ses et lille udsnit af det Tyrkiske køkken.

De kan bare lave mad, så det ser ud og smager af noget. - det her,

Det er bare lækkert.

*****

Samos - Kokari

Her er vores Hotel: Blue Sea m. pool og bar i baghaven, men stranden var lidt af en fuser, det er en stenstrand og er nok ikke lige os, men vandet var dejligt, en fordel vi fik ikke sand mellem tæerne.

De 4 andre par fra rejseklubben boede på Hotel La Plage som ses her under, bortset fra farven den er gul i dag, - og rigtig flot !

I hoved huset her, nede i kælderen, blev morgenmaden serveret i et hygeligt lokale. - Det fik vores venner lov at låne til en lille afskedsfest, på vores sidste dag, og straks kom værtinden med en flaske Ouzo, og vi sku' bare lave kaffe og the. "joo' sku' der være fest så la' - der være fest."

Det var et rigtigt hygeligt lille Hotel og en Fantaskisk frodig Gårdhave.

Irland - Dublin

Her vores lille Hotel: Clifton Court - 100 m. fra O'Connal Street

Et hotel med meget smalle trapper og smalle snoet gange, det er lidt gammelt og slidt, men du bor midt i Dublin lige der hvor tingene sker.

'

Under hotellet er der en lille Pub med Irsk musik hver aften, også rigtigt hygeligt.

O'Donoghue's Pub

Første gang vi var her, fik vi en rigtig god oplevelse, som var hele rejsen værd.

Vi havde spist en lille frukkost og drukket en øl, sku' lige til at gå, da vi kom ud, sku' damerne på toilet, da de kom ud igen, - -

kom lige med ind "sagde de" der er ved at ske noget her inde bagved,

der sad en mand og var ved at stemme strenge instrument, lidt efter kom der en med fløjte, og en med violin, de øvede lidt, så kom der en med sækkepibe, to med små hamonikaer, osv.

Inden for ½ time kom der 11 personer fra 14 til 75 år, der sad ved to små borde lige over for os, i et lokale der kun var ca. 3,5x8 m. - og de skiftede til at starte en melodi "som når vi synger rundesang" og så fulgte de andre med lidt efter lidt.

'

Midt i det hele da musikkerne holdt en pause, skete det !

'

En ældre herre over i det modsatte hjørne af lokalet, på ca 65-70 år begyndte at synge, med en høj flot dyb stemme, som fylte hele lokalet, det var så flot at man dårligt ture trække vejret.

Musikkerne spillede igen men næste gang de holdt pause sang manden igen en Irsk sang.

'

Musikken og den sang det var en oplevelse jeg ikke vilde undvære, og det var musikkerer som bare kom for at hygge sig der var ikke noget der var programeret.

Irsk pub Dublin
muligvis Kreta Malia 2019 med klubben
2019 måske

Jeg beklager !

Hvis der er reklamer i toppen af min

Ferie sider her.

men det er prisen, for at få en

gratis hjemmeside.

Håber du også kan leve med det.

Husk at skrive div. link

til kreta sider og andre ferie steder

Tilmeld nyhedsbrev
Modtag en e-mail med nyheder

Jeg skal til at finde ud af hvordan programmet virker

med: Milly & Kaj - år 2000

Tre gange har vi været på øen, første gang i 2000 sammen med vores 2 piger som var 14 og 17 år. - og sammen med min Kusine Milly og hendes mand Kaj, som havde været på Kreta og de græske øer mange gange, så de var vores guider.

Vi boede i Malia på Hotel Altis, hvor vi var så heldige at værtsparet var Dansk Græsk, og da jeg ikke taler Engelsk nød jeg rigtigt godt af det.

Priser: Let frokost "Salat" 15-27 kr. - ½l øl 11-17 kr.

Aftensmad m. kød: 38-46 kr. - 70 cl. Husets-vin 29-43 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 7 kr. - ½l øl 4-9 kr. - Fanta 6 kr. - Brød 5 kr.

14 dage med: Spies
Altis Hotel

ca. 17 værelser

Foto er fra 2009

Se hjemmesiden her: Altis Hotel

Foto fra gl. bydel i Malia, Taverna: San Giorgio

med: Rejseklubben - 2001

Priser: Let frokost "Salat" 16-27 kr. - ½l øl 11-18 kr.

Aftensmad m. kød: 25-34 kr. - 70 cl. Husets-vin: 57-80 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 7,50 kr. - ½l øl 4-10 kr.

Kreta / Agii Apostoli - med: Star-Tours
Hotel Ammos i 2001

Foto er fra 2001, håber det ser sådan ud i dag også.

Det ligger skønt 20-30 m. fra stranden.

Dengang var omgivelser ikke noget at råbe hurra, for, - men jeg må lige love for at der er sket noget på de 9 år, hvor der før var åbene marker, er der nu Forretninger og Tavernaer, og nye Hoteller.

Se > Hotel Ammos, < her !

Vi lejede en bil, for at køre lidt rundt på øen.

Guiden havde anbefalet os at se en gl. krigs-kirkegård, hvilket vi desvære gjorde, og spildte 2 timer derved, vi kørte over til den anden side af Kreta, oppe i bjergene holdt vi ind på en lille taverna hvor jeg gav et par glas vin, (det var vores bryllupsdag) Vinen var kraftig, og mørkerød meget fyldig og en høj %, kort sagt en rigtig god vin. vi kørte over til byen Paleochora hvor vi spiste midag og gik lidt omkring i byen, men det blæste meget så det var ikke særligt behageligt ophold, og de fleste butikker havde lukket her midt på dagen.

Så turen gik hurtigt hjemad igen, den samme vej, fordi vi havde fået smag for den gode Rødvin, men vinen blev tappet direkte fra tønden, så vi havde 2 stk. 1½ l. vandflasker der blev fyldt op med rødvin, til næsten ingen penge, så vi fik en lille en på inden vi nåede hjem, dog med undtagelse af bilens føre. - - Vi nåede lige hjem, inden solen gik ned.

med: Tyrkieteksperten - 2005

14 dage i Tyrkiet, først 1 uge i Dalyan , så med bus på egen hånd til Marmaris.

Dalian:

Priser: Let frokost "Salat" 28-33 kr. - ½l øl 9,40-18,80 kr.

Aftensmad m. kød: 56-75 kr. - 70 cl. Vin: 100-160 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 14 kr. - ½l øl 9 kr. - et Brød 1 kr.

Aircondition & Box: 263 kr.

Vores Hotel Konak Arikan i Dalyan var et klasse 2, men rigtigt hygeligt med en rar og snaksalig vært.

Tyrkiet - Dalyan 2005
Flodbåde bringer Turister ud til Skilpadestranden

Samt nat/morgen tur ud for at se de store Flodskilpader der bliver fodret med kyling-skin. - Turen kostede 47 kr pr. næse.

'

Vi var også på heldagstur, hvor vi var ude ved en stor sø og bade, derefter til Muddrebadning hvor mam smurte sig grundit ind i mudder for derefter at gå op på tørepladsen og tøre helt ind så man ku' mærke mudderen stramme huden op, derefter under bruseren, og man var som født på ny.

'

Så på Resturent hvor det store tag selv bord ventede, med 15-20 forskellige Tyrkiske retter, det var lækkert.

'

Vi forsatte til den fredede Skilpadestrand som kun er åbent fra kl 8 til 17 derefter så er det kun skilpaderne der må komme der, hvor de så lægger deres æg, og når tid er så vralter ungerne ned mod vandet, vi så mange spor af skilpade-ungerne.

Turen sluttede på en gl Borg/fæstning med udsikt over Dalyan og det kæmpe store sumpområde, hvor floden løber igennem.

'
En rigtig dejlig tur ! - til 94 kr pr. person med spisning, men uden drikke.

'

Dalian er en lille hyggelig flodby, som er et besøg hvert.

Tyrkiet - Marmeris 2005
Marmeris - Spisested: Køfte-Kebap Salonu

Vi lærte en Tyrkisk Guldhandler at kende, som henviste os hertil, det vil sige han viste os derhen og sagde til den unge tjener: dette er mine venner gi dem en god behandling, og det fik vi.

'

Maden var rigtig god og priserne helt i bund, Tjeneren som viste sig kun at være 16 år, var meget intreseret i at lære dansk, så vi gav ham en parlør som jeg selv havde lavet, hvilket han blev meget glad for. - Det var det eneste sted hvor vi spiste 3 gange, samt et par gange hvor vi bare var tørstige.

'

Vi blev enda inviteret hjem til hans fammilie "som boede et stykke fra Marmeris" når vi nu kom igen til næste år, men vi nænnede ikke at fortælle ham at det gjorde vi ikke.

'

Den sidste dag i Tyrkiet spiste vi her, vi sku ha det helt store med forret, hovedret og kaffe & kage, jeg gassede ham og sagde: har du en rigtig god men meget billig rødvin ?

Jeg skal lige tale med min onkel "chefen"

Vi fik en pris som vi ikke ku købe den til i forretningerne, for hele måltidet kr. 136 kr for 2 personer, Den billigste pris i Marmeris, og maden var helt i top, og vinen god.

Marmeris:

Priser: Let frokost "Salat" 14-19 kr. - ½l øl 12-28 kr.

Aftensmad m. kød: 42-87 kr. - 70 cl. Husets-vin 45-160 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 14 kr. - ½l øl 7-9,50 kr. - Brød 1 kr.

Aircondition & Box: 451 kr.

Den gamle bydel i Marmaris er rigtig hyggelig, når vi bare kommer væk fra de der overdækkede forretnings gader, den gamle bydel er plaseret på en høj bakke/bjergklippe, og højest oppe er der en Restaurant med en panorama udsikt til alle sider ud over hele byen, vi sad og nød en øl i over 1 time, midt på dagen i stegende sol, - men kun 1 øl, den kostede 6 lira, hvor vi normalt gir' 2-3 lira på Restaurant nede langs havnen, men det var alle pengene værd !

med: Rejseklubben 2006

Nessebar 2006 - med: Star-Tours
Hotel Victoria - 12 værelser

Vi var 5 par der boede på det meget lille Hotel Victoria.

Så vi overtog næsten hele hotellet, - jeg tror at der var ca. 5-6 små hoteller i den gl. bydel.

'

Byen er meget turist præget men den er en tur værd, men ikke en endagstur, brug mindst 1 uge i Nessebar - det er den værd.

Priser: Let frokost "Salat" 8-17 kr. - ½l øl 6-12 kr.

Aftensmad m. kød: 35-59 kr. - 70 cl. Vin 35-50 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand ? kr. - ½l øl 4-7 kr.

Box leje: 35 kr.

Vi hyrede en Taxi for en hel dag, - for kun 980 kr.

Turen gik langt ind i landet til en Svævebane, hvor vi kørte højt op og fik en pragtfuld udsikt.

Jeg kan desvære ikke huske hvad svævebanen heder eller navnet på byen hvor vi spiser.

Vi satte kursen mod en mellemstor by hvor vi sku' spise.

Men før vi blev sat af ville Chaufføren ha' penge til bensin, så vi betalte ham for hele turen, - hvilket nok var lidt dumt ! - men okay ! - han kørte os hele vejen hjem igen.

Vi fandt et godt og billigt spisested 52 kr for 2 prs. - vi havde så ca. 1 time i byen, hvor vi osede lidt rundt, og så gik turen hjem til Nessebar.

Vi startede turen kl. 08 og var hjemme ved solnedgang.

med: Rejseklubben 2007
Korfu - med: Star Tours.
Bil tur rundt på øen

Der var mange smukke udsigts steder på øen som her på denne taverna med en helt utrolig udsigt fra toilettet.

Priser: Let frokost "Salat" 25-46 kr. - ½l øl 12-20 kr.

Aftensmad m. kød: 46-76 kr. - 70 cl. Vin 53 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 12 kr. - ½l øl 7,60 kr.

Box leje: 53 kr.

I Moratika er der en vandpost med rent kildevand,

Den står lige i udkanten af byen, til venstre for en lille vej der går op til bjergbyen Chlomatiana ( for at se noget om Chlomatiana tryk på "Walks" og derefter på "Chlomatiana" - Teksten er på Engelsk)

Vi går op til den lille by, ad en god stejl vej, da vi ankom var det midt på dagen, og vi så os om efter en Taverna, men fandt ikke nogen, spurgte en græsk dame ca 50-60 år, der stod uden for sit hus, om der var et sted hvor vi ku' gå noget at spise og drikke, Hon talte kun Græsk, men med fakter og mimik forstod vi hinanden, vent her, vent her, og så løb hun ind i huset og kom ud med en mytos og en fanta, vi ville betale, no, no, og så gjorde hun tegn til at vi sku gå rundt hjørnet , der var en bænk.

( Hvor tit sker det her i danmark ? )

<----- Forsættes i spalten til venstre <-----

Albanien
Lokalt spisested i Gjirokaster

Guiden var født og opvokset i Gjirokaster så vi spiser på et sted han kender godt.

En sjov historie som vi fik på køreturen, skal lige med her.

'

Vi blev stoppet i en politi-spæring ca. 5 km før byen, og det en politi-spærring med svært bevæbnede politi folk, 2-300 m. længere fremme endnu en politi spærring, da de fik af vide at vi var turister og de havde set os grundigt ad, fik vi lov at køre videre til næste spæring, endnu en gang blev guiden og schauføren udspurgt, da vi havde paseret fortalte guinen os at 2 dage før vi kom havde der været en anholdelse i en lille bjergby, hvor beboerne modsatte sig, og det endte med at en betjent ved et uheld dræbte en ung mand, da de skød advarsels skud, det hele gik amok og politiet måtte flygte, dagen efter, altså dagen før vi kommer, blev politistationen brændt ned, sammen med flere politibiler.

Så derfor havde politiet fået forstærkninger til at lægge en jernring omkring byen.

Forhistorien om landsbyen er, at få få år siden da Albanien stadig var diktatur stat, var landsbyen på god fod med diktatoren, og man så gennem fingerne med at de lavede en del grov kriminalitet rundt om i nabobyerne, og det er endnu ikke helt gået op for landsbyen at dette nu er slut. så derfor gik det helt galt.

Hvad der senere er sket har vi desvære ikke hørt noget om, men det var jo lidt spændende at opholde os i byen så kort tid efter.

Efter morgenmaden kører vi i ca. 45 minutter til

> Lake Butrint <

der er det mest interessante udgravningsområde i Albanien. Her ser vi de delvist bevarede ruiner af, hvad der engang var en antik by, hvor grækere, romere, byzantiner og venetianere har opført mindesmærker. Vi ser bl.a. det græske teater fra 200-tallet f.Kr, romerske bade og villaer samt den store fæstning i byzantinsk og venetiansk stil.

----- * -----

Der var en ting der skuffede mig på den Albaniens tur.

Vi sku' ha' været på et gl. Slot og spise aftensmad,

Hvilket vi alle havde glædet os til !

Dette var lavet om til en meget fin Fiske Restaurant nede i byen, Vi fik en hel fisk næsten uden tilbehør, (og vi er ikke til fisk) Tjenerne løb (de gik ikke) frem og tilbage, vi var 6 personer, og hver gang en var færdig med at spise, blev talærknen straks fjernet, jeg sad og blev helt stresset.

Vi gik alle ud fra at det var en forret og nu kom hovedretten,

- men Nej, - Det var Aftens-maden !

med: Gitte og Peter - 2008

Vi flyver til Antalia, køre derfra i Taxa (som de har bestilt hjemmefra) - den koster ca. 500 kr. og tager ca 1½ time.

Alanya / Mahmutlar
Gite & Peter's - Lejlighed 2 sal.

De bor på 2 sal, med de to åbne altaner, med udsikt til stranden ca. 200 m. - der er pool bag huset og et lille super market i ejndommen, Mahmutlar er et område der har alt, ellers tager det ca. 15 min. med bus til Alanya.

Priser: Let frokost "Salat"15-50 kr. - ½l øl 8,50-11 kr.

Aftensmad m. kød: 53-75 kr. - 70 cl. Vin ? kr.

4 x Tyrkisk mix + 4 øl + 70 cl. Rødvin: 337 kr = 84 kr pr stk

I butik: 6x1½ l. Vand 18 kr. - ½l øl 4 kr. Brød 4,50 kr.

Alanya / Mahmutlar
Mahmutlar's Fæstnings-Ruiner - ?

Fra deres tagterrasse ku' man se over til denne Ruin-Park, hvor der var fri adgang, men der var ikke skilte så man ku' læse om området, men der gik 2 køer og græssede.

Ellers meget intrasant.

med: Rejseklubben 2009
Samos Kokari 2009 - med: Star-Tours & Apollo
Byes set fra oven

Er dejlig by

Priser: Let frokost "Salat" 30-42 kr. - ½l øl 12-27 kr.

Aftensmad m. kød:  76-98 kr. - 70 cl. Vin 60-72 kr.

I butik: 6x1½ l. Vand 21 kr. - ½l øl 3,50-5 kr. Brød ? kr.

Vores naboer på hotellet fortalte at de gik lange ture ad' vandre stier, hvilket vi var meget usikre på om vi turde, - Næste formidag mødte vi dem i byen hvor de sammen med mandens forældre, var på vej til en lille bjerg travetur, Vil i med på tur: ? - vi var ikke længe om at svare ja tak.

Turen varede kun ca. 2 timer, som gik af små meget smalle stier og lidt ad' små jordveje.

Vi fik blod på tanden og næste dag havde vi købt et vandekort, og startede tidligt morgen på en tur ca. 10 km. op til en lille bjergby > Vourliotes < se også > denne side < , > og denne <

Vi havde en rigtig dejlig tur, flot natur og dejligt at komme lidt væk fra Turist butikkerne, 2½ time så var vi i en helt utrolig dejlig bjergby, med kun en souvenir butik og et lille torv med 3 små tavernaer, samt to nede i de smalle gader.

På en lille cafe bad vi dem ringe efter en taxi, mendes vi drak en kop Græsk kaffe.

Vedr. Hotel La Plage's kælder.

Tryk på linket her

SAMOS

tryk på "Places & Tours"

derefter på "Kokkari Hotels"

og her er Panorama-foto af: Hotel La Plage

med: Hanne & Eddie 2010

Priser: Let frokost " evt. Salat" 45-91 kr. - ½l øl 32-46 kr.

Aftensmad m. kød: 114-190 kr. - Irsk kaffe 45- kr.

I butik: 6x1½ l. Vand ? kr. - ½l øl 14-19 kr. Brød kr. ?

Vi købte et 5 dags buskort til 152 kr., 30 kr pr dag, hvor vi kan køre overalt i Dublin og helt ud til yderpunkterne ca. 25 km. fra centrum. "Dublinerne kan købe årskort til ca. 18 kr. pr. dag."

Botanisk have var et af vores mål, og der er gratis adgang. ellers 2-3 dagsrejser hvor vi hoppede af når vi så noget intresant. og sidst men ikke mindst, til Lufthavnen det blev for 4 personer næsten halv pris. en Taxi koster ca. 200 kr.

Ellers koster en busbilet hvor du kan køre i 1½ time ca. 20 kr. stadig meget billiger end i København.

'

Alt andet er dyrt i Dublin men ikke Bus mm. - her er virkeligt noget at lære af !

Her sider vi på Hotel Clifton Court's Pub, med en kold Cider, og god Irsk musik.

Her er musik både eftermidag og aften. med forskellige Musikkere, - hvilket vi også benyttede os af.

Irland Dublin 2010 - med: Norwegian Air
The Dublinernes stam pub "O'Donoghue's"

et rigtig hyggeligt sted, små lokaler, god stemning, stedet hvor de lokale mødes, og øver sig.
det skal opleves ! - O'Donoghue's
'

Vi spurgte om vi ku' købe nogle øl brikker, nej det ku' vi ikke, vi fik en hel pakke m. 100 brikker, - GRATIS.

O'Neill's Pub

et meget stort og rigtig hygeligt sted, med mange lokaler i 2 - 3 - 4 plan, og rigtig mange flotte detalie.

mangler Berlin, Senegal 2012, Norge 2012, osv

Jeg må se at komme igang inden næste ferie i 2013
men det tager nok lidt tid

.Preben's Link

Europa rundt, Mahmutlar i Tyrkiet, Bådtur i Irland / Tyskland

Tips & Triks
************
For Fuld SKÆRM tryk på "F11"

Er teksten for lille: Tryk "Ctrl"

og brug scroll knappen på musen.

Har du et lille Triks ?

eller rettelse til Feriesteder / Link's

Så skriv til mig !

Jeg vender frygtelig tilbage !

Efter vores næste ferie.

2015
Luxenborg
Skriv en tekst her

- O'Neill's Pub

Ferie Ferie Ferie 2000 - 2018 - - Siden er lavet af: Preben Nielsen - - Startet 13-9-2010 - - Opdateret 14-1-2019
Lav din egen hjemmeside med mono.net